Het cruciale belang van media monitoring

Heeft de onlangs geïntroduceerde mediacampagne eigenlijk wel het beoogde effect? In sommige gevallen zie je direct een piek in het aantal bezoekers op je website. Of een toename in het aantal reacties op een post op social media. Maar vaak zijn de resultaten van een reclame-uiting een stuk minder inzichtelijk omdat de bronnen met relevante informatie verspreid liggen over het internet. Met media monitoring krijg je meer inzicht in het bereik en de resultaten van je mediacampagne. Zo zie je of je investeringen wel rendement opleveren.

Het voordeel van media monitoring

Afhankelijk van je doelgroep kies je voor een bepaald mediakanaal om je reclameboodschap over te brengen. Dit kan de traditionele manier van radio en televisie zijn. Maar de kans is groot dat je hiervoor tevens gebruikt van de vele mogelijkheden van het internet. Social media is een veelgebruikte methode. De online nieuwspagina’s, maar ook podcasts of streamingdiensten geven podium aan het bespreken van jouw producten of diensten. Want ook als je een reclamecampagne zelf lanceert, weet je niet altijd wat er daarna gebeurd. Wie pikken het op, waar wordt het gedeeld en hoe vaak wordt het beluisterd? Met media monitoring is het mogelijk om hier een totaalbeeld van te krijgen.

Welke inzichten krijg je met media monitoring? 

Media monitoring geeft inzicht in een hoop relevante zaken, die belangrijk zijn voor je huidige en toekomstige bedrijfsstrategieën. Zo wordt inzichtelijk hoe de consument tegen je merk aankijkt, hoe ze je merk beleven en wat daarbij dus de reputatie is van je merk. Je krijgt ook een beeld bij hoe je bedrijf zich positioneert ten opzichte van je concurrenten. Bovendien is media monitoring een goede manier om te signaleren of er zaken zijn rond je product die aangepast moeten worden. Bijvoorbeeld omdat de markt er niet positief op reageert. Hierdoor kun je niet alleen tijdig bijsturen, je weet ook wat de verwachtingen voor de toekomst zijn. Dit geeft je de mogelijkheid om je bedrijfsstructuur hier tijdig op in te richten. 

Hoe zet je als bedrijf media monitoring in?

Media monitoring kan op verschillende manier plaatsvinden, zowel handmatig als geautomatiseerd. Dit is onder andere afhankelijk van de bronnen die gescreend worden. Papieren media, zoals kranten en tijdschriften, worden uiteraard door personen nagekeken om te zien of en hoe vaak je merk of product vermeld wordt. Bij online berichten is het eenvoudiger, dan kan automatisch gezocht worden op kernwoorden als je merknaam of de productomschrijving. Er kan eventueel ook gezocht worden op het logo. Dat neemt echter niet weg dat ook hier mensen bij betrokken zijn. Zo worden complexe artikelen handmatig doorgenomen. Media monitoring kan zowel op binnenlandse als op buitenlandse media toegepast worden. 

Welke informatie geeft media monitoring?

Afhankelijk van de betreffende media waarin de campagne verschenen is, krijg je informatie over het aantal oplages van bijvoorbeeld een krant of tijdschrift. Het kan tevens gaan om het aantal clicks op een online-artikel of het aantal views van een reclameboodschap. Is er sprake van product placement, bijvoorbeeld tijdens een uitzending die je gesponsord hebt, dan is het met media monitoring mogelijk om in detail aan te geven hoe lang je product of logo in beeld is geweest.