Ondanks dat je misschien niet precies weet wat een backlink is, heb je er vast wel eens gebruik van gemaakt. Een backlink is namelijk een linkje op een externe website, die een gebruiker naar jouw website doorverwijst. Hoe meer juiste verwijzingen naar jouw website (die de gebruiker daadwerkelijk verder helpen) hoe beter de kwaliteit van de website. Google gebruikt dit gegeven om een website hoger in de ranking te brengen, het is dus zeker een aanrader om hier eens een kijkje naar te nemen en een backlink strategie op te stellen.
Waarom backlinks gebruiken?
Backlinks worden gebruikt in linkbuilding, wat betekent dat jouw website door middel van links die op andere websites staan een netwerk vormt. Dit wordt gebruikt voor het optimaliseren van zoekmachine resultaten, genereren van bezoekers op jouw website en uiteindelijk een grotere klantenkring. Zoals eerder genoemd kunnen juiste verwijzingen, dat houdt in die relevant doorverwijzen op externe websites er dus toe leiden dat uw website hoger in de organische zoekresultaten van Google komt. Backlinks zijn van goede kwaliteit als de website waarnaar deze verwijst betrouwbaar en relevant is. De ankertekst in de backlink geeft de context aan waar naar verwezen wordt, hieruit kan je ook zien of de backlink relevant is voor het gene dat je zoekt. Als laatst is de plaatsing van de backlink op de externe website belangrijk. Je wilt namelijk dat deze door zoveel mogelijk gebruikers gezien en aangeklikt wordt.
Verschillende soorten backlinks
Backlinks vind je op veel verschillende plaatsen, denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die jouw product of website aanraden via een link. Mensen kunnen op hun eigen website doorverwijzen naar jouw website in de hoofdtekst, headers of in commentaren. Je kunt ook zelf op zoek gaan naar plekken waar het relevant is om jouw backlinks te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken naar het type pagina waardoor gebruikers bij jouw website terecht komen, het kan relevant zijn om hier een backlink te (laten) plaatsen. Door het schrijven van gastblogs of het geven van interviews kun je je netwerk van backlinks uitbreiden. Het is hierbij altijd belangrijk om zelf te checken of deze backlinks relevant zijn, omdat het je organische ranking in Google beïnvloedt.